söndag 2 oktober 2011

Reflektioner de första dagarna

Det har varit en hel del nytt att ta in de här första dagarna på kursen.
Första dagen hade vi introduktion på Artisten med kursledare Bengt Franzén. Tillsammans med oss var också de studenter som läser Lau 275. Bengt öppnade upp för tankar om projektet "Ett samhälle söker sin berättelse". Blev särskilt berörd om hans berättelse om de elever ifrån Hammarkullen som hade fått söka svar på sin bakgrund. Det är viktigt och lärorikt att se att var och en bär med sig sin egen historia .
Efter denna introduktion följde jag med till HDK och den instution som kallas BVK där blev vi indelade i fyra olika grupper. Jag kom tillsammans med studenter som har läst samma inriktning som mig, alla utom en. Vi fick veta mer om varandra genom en övning. I denna övning var det fokus på en person i taget. Vi fick måla av den person som berättade om sig själv i 5 minuter. Detta gjorde vi med den hand som vi vanligtvis inte använder. Vi gjorde övningen för att vi skulle fokusera på personen som talade och inte på att det skulle bli ett "fint" porträtt.  Efter övningen samlades vi i klassrum och fick berätta lite kort om var och en. Ett bra arbetssätt för att komma samman i en grupp, har gjort en liknande övning tidigare i utbildningen men kom då försent tycker jag.


Källa:http://goteborg.biennal.org/om-biennalen/tema/
Vidare i veckan har vi fått besöka två Konstarenor: Rödasten och Konsthallen.
På dessa två arenor fick jag en vidare uppfattning om konst, det är ett helt budskap som ska nå betraktaren. Vi fick några frågor på Röda sten som vi skulle försöka besvara kring de olika verken. En av frågorna var vilka känslor som verken ger. Det var inte alltid som jag kände något särkilt för verken. Det kan väl vara så att allt inte berör var och en? Kan det vara så att livslängd och mängd erfarenheter ger en olika ingångar till konsten. Möjligt är också så att jag tidigare sett konst som något konstigt. Jag börjar smått förstå att det inte är just en slutprodukt som är det viktiga utan just verkets budskap som jag skrev ovan. Jag kommer att ha detta i tanken kring projektarbetet, vad vill jag/vi förmedla.
Emellan dessa ovan nämnda besök har vi haft en lärarledd lektion på BVK. I fredags hade vi lektion med Anna. Det första vi gjorde var avslappningsövning och massage. Ett bra sätt att släppa på spänningar. Ett syfte var att vi inte bara skulle komma in i ett klassrum för att sätta oss direkt i "bänken", det vanliga. Efter gjorde vi olika övningar, tror det tar för mycket utrymme att gå in på varje så jag beskriver den övning vi gjorde med Post-it lappar. Fråga:Vad har vi här inne gemensamt?Vi satt gruppvis och skrev ett ord på varje lapp som vi kunde komma på. Syfte var att vi skulle se om det var det mest självklara som kom fram eller något som vi inte kunde se i rummet. Hade någon tänkt på föräldrar?
Jag har börjat inse att den här kursen går mycket ut på att bryta mönster.
Nästa vecka kommer vi att ha mer lärarlett i "helklass" sedan blir dett projektarbete. Vi har samtalat kring olika idéer i grupp fyra och kommer att fortsätta Brainstorma i början av veckan. Det sista som överger en är Hoppet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar